АДАПТАЦІЯ ПЕРШОКЛАСНИКІВ

Підготувала
практичний психолог
Ватаманіца Л.В.

Батькам першокласників!

Цього року Ваша дитина йде до першого класу. Це велика подія у Вашій сім’ї.

  Дозвольте дати Вам кілька порад.

Десять речей, які повинні зробити батьки першокласника 1-го вересня:

1. Ваша дитина хвилюватиметься. Прикрасьте її кімнату кульками, плакатом з веселим написом.

2. Приготуйте маленький подаруночок, барвисто оформлений, і покладіть поряд з її подушкою.

3. Якщо Ви напередодні зібрали портфель, все одно ще раз зазирніть до нього разом з дитиною і покладіть ще якісь дрібні речі: комічну гумку або незвичайний олівець.

4. Цього дня забороніть собі повчати дитину, підвищувати на неї голос. Не сердьтеся і не хмуртеся.

5. Відкладіть усі справи, візьміть відгул. Ви повинні бути поряд, коли дитина переступить шкільний поріг.

6. Скажіть своєму першокласнику, як добре і чудово він виглядає.

7. Зустрічаючи дитину зі школи, розпитайте, що їй сподобалося, що вона робила, похваліть за те, що вона трималася впевнено (навіть якщо це не так).

8. Увечері організуйте святкову вечерю. Запросіть бабусь, дідусів.

9. Не забудьте сказати дитині, як сильно ви її любите.

10. Лягаючи спати, дайте слово і надалі бути до дитини таким лагідним, спокійним і уважним, як сьогодні.

Усе це дасть можливість дитині зрозуміти, що події, які відбуваються в житті, дуже важливі і для батьків. Це додасть їй упевненості, налаштує на серйозну, цікаву роботу.

 Поради батькам щодо запобігання шкільній дезадаптації

  1. Формуйте позитивне ставлення до школи.
  2. Виявляйте інтерес до шкільних справ та успіхів дитини.
  3. Формуйте адекватну самооцінку.
  4. Не перевантажуйте дитину надмірними заняттями, чергуйте їх з грою, не ставте до дитини завищених вимог.
  5. Навчайте етичних норм спілкування з однолітками та дорослими.
  6. Привчайте самостійно долати труднощі, які під силу подолати 6-річній дитині.
  7. Сприяйте підвищенню самооцінки дитини, частіше хваліть її, але так, щоб вона знала за що.
  8. Пам’ятайте, що кожна людина має право на помилку.
  9. Частіше згадуйте себе у дошкільному віці.
  10. Уникайте змагань і видів робіт, що враховують швидкість.
  11. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми, особливо якщо вона є менш успішною, ніж інші діти.
  12. Частіше використовуйте тілесний контакт, вправи на релаксацію.
  13. Демонструйте зразки впевненої поведінки, будьте в усьому прикладом дитині.
  14. Не принижуйте дитину.
  15. Любіть дитину безумовною любов’ю, приймайте її такою, якою вона є.

РЕКОМЕНДАЦІЇ БАТЬКАМ З УСПІШНОЇ АДАПТАЦІЇ ПЕРШОКЛАСНИКІВ ДО  НАВЧАННЯ У ШКОЛІ

1. Старання дитини обов’язково мають бути визнаними. Позитивна оцінка і добре, тепле ставлення необхідні дитині для хорошого самопочуття, для формування в неї такої важливої риси, яквпевненість у собі і своїх можливостях.

2. В режимі дня кожної дитини повинні бути постійні обов’язки, закріплені за нею на триваЛий час. Дитина, яка вміє працювати вдома, легко долучається до навчання.

3. Розширювати й збагачувати навички спілкування з дорослими та однолітками, вчити враховувати оцінки й думки людей для формування власних поглядів.

4. Не порівнюйте дитину з іншими дітьми. Порівнюйте її з такою, якою вона була вчора, чи, можливо, буде завтра.

5. Не обговорюйте при дитині проблеми її поведінки. Вона може вважати, що конфлікти неминучі, і продовжувати провокувати їх.

6. Дозволяйте дитині виявляти самостійність, заохочуйте найменші її вияви.

7. Не критикуйте дитину при свідках.

8. Розвивайте світогляд дитини, сприяйте розширенню її інтересів.

9. Аргументуйте свої заборони та вимоги: діти чутливі до несправедливості, яка присутня в більшості вимог. Шукаючи аргументи, ви ще раз зможете обміркувати необхідність їх застосування.

10. Намагайтеся дивитися на світ очима дитини Будьте щирими у спілкуванні з нею, цікавтеся її інтересами.

11. У спілкуванні з дитиною частіше використовуйте «Я-висловлювання»

Підготувала
практичний психолог
Ватаманіца Л.В.
  • Поради психолога вчителю першокласників
  • Уникайте авторитарного стилю педагогічної діяльності.
  • На уроці вчитель обов’язково повинен використовувати слова підтримки для забезпечення позитивної атмосфери:
  • Кожного учня оцінюйте об’єктивно, а не з власної позиції
  • Оцінюйте ситуацію, вчинок, а не саму дитину.
  • Порівнюйте результати роботи учня тільки з її власними досягненнями, а не з досягненнями інших дітей.
  • Треба чесно і терпляче відповідати на всі запитання дитини.
  • У кожної дитини свій темперамент, свої потреби, інтереси, симпатії та антипатії. Поважайте її неповторність, індивідуальність.
  • Забезпечуйте дитині широкі можливості користування кожним із 5 відчуттів: вона повинна бачити, слухати, торкати руками, коштувати на смак і відчувати різноманітні елементи навколишнього світу.
  • Підтримуйте в дитині почуття власної гідності й позитивного образу «Я».
  • Не використовуйте негативних оціночних суджень, негативного програмування, не навішуйте «ярликів».
  • Розвивайте уміння слухати.
  • Розвивайте довільні зусилля у школяра, оскільки навчальна діяльність вимагає саме довільної уваги та пам’яті.
  • Будьте зразком для дитини, слідкуйте за своєю поведінкою.
  • Ставте конкретні вимоги, даючи при цьому конкретні пояснення.
  • Обговорюйте з учнями не лише, що не можна робити в школі, а й обов’язково, що можна. Це допоможе дитині усвідомити свої права та обов’язки.
  • Створюйте сприятливі умови , для того, щоб учень зайняв певну позицію серед однолітків, а не перетворився на аутсайдера. Згуртовуйте першокласників.
  • Формуйте адекватну самооцінку.
  • Формуйте навички пошуку соціальної підтримки ( уміння просити про допомогу та виражати вдячність).
  • Пам’ятайте: підвищення голосу, сурове покарання в адаптаційний період є негативнішим методом.
  • Заохочуйте гарну поведінку найчастіше та по змозі ігноруйте провокаційні вчинки дитини.
  • Під час уроків до мінімуму обмежуйте відволікальні чинники.
  • Постійно використовуйте на уроці ігрові види діяльності.
  • Для успішної адаптації варто проводити різні розвивальні вправи, які допоможуть дітям швидше познайомитися один з одним, знімуть психічне навантаження:

З метою виявлення проявів дезадаптації учнів 1 класу до умов навчання соціально – психологічною службою школи, на початку 2022 н.р., було проведено діагностично –  дослідницьку роботу. 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *